Welk bedrijf kan er niet zonder ICT? Voor veel bedrijven is het beheren van de ICT-systemen en de infrastructuur van groot belang. We zien steeds meer kleine en grote bedrijven waarbij het intern beheren van de ICT een steeds grotere uitdaging wordt. Dit komt mede door de vele mogelijkheden, vernieuwingen en cyber bedreigingen die in snel tempo blijven opkomen. Het beheren van deze ICT-systemen vereist steeds meer specifieke kennis en expertise. Als organisatie kan je vaak gebruik maken van de oplossing: ICT Managed Services. In deze blog zullen we de voordelen van ICT Managed Services benoemen.

Wat wordt er bedoeld met ICT Managed Services?
Managed services, vrij vertaald; beheerde diensten, gaat er in de basis om dat je bepaalde taken of processen aan een externe ICT dienstverlener hebt uitbesteed. Deze ICT dienstverlener, ook wel Managed Service Provider (MSP) genoemd, krijgt dan de verantwoordelijkheid over het actief en proactief beheren van de afgesproken ICT diensten namens en voor de klant.
Managed services wordt binnen de ICT op verschillende werkvelden toegepast. Denk hierbij aan de ICT-infrastructuur, netwerk- en beveiliging, Cloud computing, en bijvoorbeeld softwareontwikkeling. Wat er onder de specifieke diensten overeengekomen wordt is afhankelijk van de mogelijkheden van de ICT dienstverlener (MSP) en de eisen en wensen van het bedrijf.
Het doel van Managed services is om het beheer van de afgesproken ICT diensten over te dragen aan de ICT dienstverlener (MSP). Op deze manier kunnen organisaties zich richten op hun kerntaken en hun organisatie doelen. Ze vertrouwen op de kennis en ervaring van hun ICT dienstverlener (MSP) voor het ondersteunen en beheren van de ICT omgeving.
De ICT dienstverlener (MSP) sluit meestal een service level agreement af (SLA) met de organisatie waarin er afspraken over de diensten gemaakt worden. Denk hierbij aan prestatie-indicatoren, verantwoordelijkheden en specifieke voorwaarden. De ICT dienstverlener (MSP) zal daarvoor tegen een vergoeding actief beheer, ondersteuning, onderhoud, monitoring en vaak proactief beheer voor organiseren om aan de overeengekomen afspraken te kunnen voldoen.
De voordelen van Managed Services;
- Kostenbesparing: Een van de belangrijkste voordelen van Managed Services is kostenbesparing. Door het uitbesteden aan een ICT dienstverlener (MSP), kan je als organisatie de kosten van eigen ICT specialisten (personeel) inclusief de opleidingskosten vermijden. Door gebruik te maken van Managed Services wordt er (meestal) gewerkt met een periodieke vergoeding of abonnement waardoor de kosten voorspelbaar zijn. Daarnaast kunnen ICT dienstverleners (MSP) vaak door schaalvoordelen en door efficiëntie de kosten van de infrastructuur, onderhoud en licenties verlagen.
- Focus op kernactiviteiten: Door de ICT van je bedrijf uit te besteden aan een ICT dienstverlener (MSP), kan je organisatie zich beter concentreren op de kernactiviteiten. Doordat de ICT dienstverlener (MSP) zicht richt op het onderhoud, de monitoring en het beheer van de ICT-systemen kan de organisatie zich verder richten op de juiste strategische doelen wat weer een concurrentie voordeel kan opleveren.
- Specialistische kennis en expertise: De ICT-dienstverleners (MSP) hebben vaak zelf ervaren ICT professionals op verschillende ICT-gebieden beschikbaar om in te zetten. Deze ICT professionals zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Als organisatie kan je profiteren van deze kennis en expertise wanneer je gebruikt maakt van een ICT-dienstverlener (MSP), het is vaak moeilijk om deze kennis intern te krijgen en te behouden.
- Betrouwbaarheid en prestaties: ICT-dienstverleners die Managed Services aanbieden stellen als doel dat ze de overeengekomen diensten leveren op een hoogwaardige niveau zodat ze de afgesproken dienstverlening kunnen nakomen. Monitoring, ondersteuning, actief- en proactief beheer worden ingericht om ervoor te zorgen dat de ICT-systemen optimaal functioneren. Dit zorgt voor een hogere beschikbaarheid, betere prestaties en minimale downtime.
- Schaalbaarheid en flexibiliteit: Managed Services kunnen eenvoudig worden aangepast aan de veranderende behoeften van een organisatie. Denk hierbij aan het af- of opschalen van de ICT-infrastructuur, het toevoegen van nieuwe gebruikers of het veranderen van softwareoplossingen. Zij kunnen ook helpen bij de het maken van de juiste keuzes om te zorgen voor een schaalbare ICT-omgeving. ICT-dienstverleners die Managed Services aanbieden kunnen snel en efficiënt reageren op de veranderende eisen van een organisatie. Het stelt organisatie in staat om deze flexibiliteit op hun ICT-omgeving toe te passen. Denk hierbij aan groei, seizoensgebonden pieken of andere omstandigheden.
- Beveiliging: Security is een van de belangrijkste onderwerpen geworden. Het beschermen van gegevens, apparaten en systemen tegen kwaadwillende aanvallen kan en mag niet onderschat worden en is een steeds grotere zorg voor organisaties. Bij het ontwikkelen moet daar al rekening mee gehouden worden, dat wordt Security by Design ICT-dienstverleners die Managed Services aanbieden hebben veel kennis en expertise op het gebied van informatiebeveiliging en weten hoe je geavanceerde beveiligingsmaatregelen kan implementeren om de ICT-systemen te beschermen. De ICT-dienstverlener zorgt voor regelmatige updates, patching, back-ups en bewaking van de mogelijke bedreigingen.
Samenvattend: ICT Managed Services stellen bedrijven in staat om externe ondersteuning en middelen in te schakelen om hun bedrijfsvoering te stroomlijnen, de prestaties te verbeteren en concurrerend te blijven in een steeds complexere en snel veranderende zakelijke omgevingen.
Om op deze manier je ICT te organiseren is er een verandering ontstaan waarop bedrijven hun ICT-beheer benaderen ongeacht de grote van het bedrijf. Door de voordelen van kostenbesparing, focus op kernactiviteiten, toegang tot deskundige kennis, onderhoud en schaalbaarheid te bieden, hebben ICT dienstverleners (MSP’s) bewezen waardevolle partners te zijn voor organisaties van elke omvang en sector. Door samen te werken met een betrouwbare ICT dienstverlener (MSP) kunnen bedrijven zich concentreren op hun groei en succes, terwijl ze profiteren van een stabiele en efficiënte ICT-infrastructuur.
Wilt u meer lezen? Kijk dan op onze IT diensten of Advies pagina. Voor meer informatie of vragen neem gerust en vrijblijvend contact op, wij staan u graag te woord!
0 reacties