Als startend bedrijf, ook vaak een start-up genoemd, moet je aan veel dingen tegelijk denken. Een belangrijk onderdeel van je start-up is de ICT omgeving. Je wil tenslotte direct een goede start maken. Iedereen weet wel iets van de ICT, maar zoals met vele andere zaken is het belangrijk om ook voor je ICT bij de start al de juiste keuzes te maken. Voor een start-up is het belangrijk de kosten laag en efficiënt te houden. Vaak zien we dat er al hardware en licenties aangeschaft worden die niet passen bij het doel of wat er eigenlijk precies nodig is.
Het is als start-up raadzaam om vooraf over een aantal ICT gerelateerde onderwerpen goed na te denken. De onderwerpen zijn onder andere functionaliteiten, security maatregelen, documenten structuur, samenwerken, verbindingen, communicatie en licenties. Wij kunnen je helpen om de ICT voor jouw start-up goed en kostenefficiënt te laten verlopen, al vanaf de eerste dag.
Met de huidige ICT-oplossingen is erg veel mogelijk. Elke start-up is anders en vraagt om zijn eigen passende oplossing. Het is belangrijk om direct te kiezen voor een flexibele ICT-omgeving zodat deze makkelijk kan meegroeien en als het even tegen zit, kan inkrimpen, een schaalbare ICT-omgeving. In deze blog geven we je wat tips waar je direct rekening mee kunt houden.


Waar moet je als start-up op letten voor je ICT-omgeving?
Voor het opzetten van een goede ICT-omgeving, hoe groot of klein het ook is, adviseren wij om de volgende stappen te overwegen.
- Welke functionaliteiten heb ik NU nodig? Met de nadruk op NU, wat niet urgent is kan wachten!
- Welke functionaliteiten verwacht ik op korte termijn? Probeer hier alvast een scenario voor te bedenken. Dit heeft direct een relatie met de keuzes van de functionaliteiten die we NU direct al nodig hebben om te komen tot het “ontwerp” van een flexibele schaalbare ICT-omgeving, geschikt voor de toekomst.
- Welke communicatie middelen hebben we nodig? Hoe wil je als bedrijf bereikbaar zijn en welke middelen hebben we nodig voor connectiviteit. Denk hierbij aan mobiele telefonie, vaste telefonie, internet etc..
- Hoe worden documenten veilig opgeslagen en hoe gaan we samenwerken met interne en eventueel ook externe relaties?
- Hoe gaan we remote / thuiswerken faciliteren, zijn er specifieke afspraken, eisen of wensen?
- Welke security maatregelen en branche specifieke beveiligingseisen zijn belangrijk? Denk bijvoorbeeld aan de wet bescherming persoonsgegevens, bewaartermijnen etc..
- Er zijn verschillende type Microsoft 365 licenties beschikbaar. Voor de aanschaf van de juiste Microsoft 365 licenties is het raadzaam om te bepalen welke functionaliteiten er exact nodig zijn voor jouw bedrijf.
- Welke bedrijfsspecifieke software heb ik nodig? Let hierbij ook op de keuzemogelijkheden die er zijn bij de software leveranciers waarbij de schaalbare ICT-omgeving leidend is
Welke hardware (laptops, desktops etc.) hebben we nodig? We komen regelmatig tegen dat er al hardware aangeschaft is met de verkeerde licenties. Naast de capaciteit van de hardware, is het raadzaam om een relatie te leggen met wat het doel is qua functionaliteiten en beveiliging voor de aankoop..
Hoe groot of klein een start-up ook is, het is belangrijk om de juiste keuzes te maken, zodat de kosten laag en efficiënt gehouden kunnen worden. Dit kan door bij de start al rekening te houden met een schaalbare ICT-omgeving, waarbij de beveiliging ook direct goed is geregeld.
Ben je bezig met het opzetten van een start-up en wil je sparren over het opzetten van een goede ICT omgeving? Neem gerust en vrijblijvend contact op, wij denken graag met u mee!
Lees ook onze eerdere blogs met de onderwerpen; Ontwerp een schaalbare ICT-omgeving , Veilig in de Cloud werken , Back-up uw Microsoft 365 omgeving en Security by Design
0 reacties